Zet een dashboard op waarmee je kan opvolgen wat er in verschillende sociale media over jouw organisatie en jouw thema’s gezegd wordt. Zo kom je mensen op het spoor waarmee je je netwerk kunt uitbreiden, en vind je berichten die je in je eigen media kunt delen.
Een handige tool hiervoor is Hootsuite: maak een aantal kolommen met zoekresultaten rond een bepaald trefwoord of rond de naam van je organisatie. Je vindt een handleiding voor Hootsuite op onze Scoop.It pagina.
Een voorbeeld
In onderstaand scherm zie je hoe je in Hootsuite een monitor kunt opzetten met betrekking tot het thema “senioren”.
- Onder “Kolommen” hebben we een tabblad “Senioren” toegevoegd
- In een eerste kolom vind je een overzicht van wat recent op Twitter verschenen is omtrent “Senioren”. We hebben het zoekresultaat beperkt tot een straal van 100 km rond Brussel, om ongewenste resultaten zo veel mogelijk eruit te filteren.
- De tweede en de derde kolom tonen recente posts op 2 relevante Facebookpagina’s.
Op deze manier kan je in één oogopslag zien wat er rond jouw thema of doelgroep op sociale media verteld wordt. Dat maakt het makkelijker om relevante berichten te vinden die je op je eigen pagina kunt delen. Tegelijk zie je wat er zo allemaal aan de orde is, en dat kan inspiratie voor je eigen werking opleveren.
Meer informatie over social media monitoring: www.scoop.it/t/social-media-sociaal-cultureel-werk/?tag=monitoring
Wat zijn je bevindingen? Vertel er hieronder iets over.