Er is een oproep waarvan je denkt: “Dit zou iets voor onze organisatie kunnen zijn”. Je kan hier de fictieve projectoproep en het fictieve kandidaatsdossier gebruiken.
Niet te vlug!
Meestal gaat het om een online formulier. Eens het formulier is ingevuld en je op ‘verzenden’ hebt geklikt, is het onherroepelijk weg. Neem dus je tijd en dien je projectdossier kort voor de deadline in.
In een eerste lezing wil je vooral weten of de oproep past bij je organisatie?
- Kunnen we de timing van de projectoproep halen?
- Hebben we de juiste mensen (arbeidstijd, competenties) en middelen (infrastructuur) in huis?
- Past dit bij onze missie en ons beleidsplan?
- Let op: enkel voor projectsubsidies een dossier indienen is geen motief.
Is de inschatting positief?
Begin alvast met een werktitel voor je project. Omschrijf kort voor jezelf hoe (en met wie) je het project zal uitwerken:
- analyseer het reglement en de criteria
- bekijk de maatschappelijke relevantie van je project
- zoek naar het verband met de missie van je organisatie
- formuleer de sterktes en zwaktes van je organisatie in relatie tot het project (gebruik een SWOT-analyse)
- …
Gebruik dit document voor overleg met medewerkers, bestuurders en potentiële partners (of enkel als reminder voor jezelf).
In de dossiermaker kun je deze gegevens alvast invullen.
(formulier moet bijgewerkt worden: werktitel, verband met missie, bij aandachtspunten: stuurgroep of team)